الرئيسية - التفاسير


* تفسير روح البيان في تفسير القرآن/ اسماعيل حقي (ت 1127 هـ) مصنف و مدقق


{ إِنَّ ٱللَّهَ لاَ يَظْلِمُ ٱلنَّاسَ شَيْئاً وَلَـٰكِنَّ ٱلنَّاسَ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ }

{ ان الله لا يظلم الناس شيئا } الله ظلم نكند بر مردمان هيج جيز يعنى سلب نكند حواس وعقول ايشانرا { ولكن الناس انفسهم يظلمون } ستم كنند بر نفسهاى خود وحس وعقل كه آلت ادراك آيات قدرتست درملاهى استعمال نمايند ومنافع وفوائد آن بدركات از ايشان فائت كردد
جثم از براى ديدن آيات قدرتست كوش از بى شنيدن اخبار حضر تست هركه كه حق نبيند وحق نشنود كسى كور وكرست بلكه ازان هم بتر بسى   
وفى التأويلات النجمية { ان الله لا يظلم شيئا } بان لا يعطيهم استعدادا لهداية وقبول فيض الايمان ثم يجبرهم على الهداية وقبول الايمان بل اعطاهم استعداد الهداية وقبول الايمان بفطرة الله التى فطر الناس عليها { ولكن الناس انفسهم يظلمون } بافساد الاستعداد الفطرى فى مخالفات الاوامر والنواهى الشرعية انتهى. وفيه دليل على ان للعبد كسبا وانه ليس مسلوب الاختيار بالكلية كما زعمت الجبرية وان كل ما ابتلى به فانما اتى من جانبه وفى المثنوى
عاشق بودهاست درايام بيش باسبان عهد اندرعهد خويش سالها دربند وصل ماه خود شاه مات ومات شاهنشاه خود عاقبت جويندة يابنده بود كه فرج از صبر زاينده بود كفت روزى يار او كامشب بيا كه به يختم ازبى تولوبيا درفلان حجره نشين نانيم شب تابيايم نيمشب من بى طلب مردقربان كر دونانهابخش كرد جون بديد آمد مهش اززيركرد شب دران حجره نشست آن كرم دار بر اميد وعده آن يار غار بعد نصف الليل آمد يار او صادق الوعدانه آن دلدار او عاشق ودرا فتاده خفته ديد اند كى از آستين اودريد كرد كانى جندش اندر جيب كرد كه توطفلى كيراين مى باز نرد جون سحراز خواب عاشق برجهيد آستين وكردكانهارا بديد كفت شاه ماهمه صدق ووفاست آنجه برمامى رسدآن هم زملست خوابرا بكذار امشب اى بدر يك شى بركوى بى خوابان كذر بنكر اينهارا كه مجنون كشته اند همجو بروانه بوصلت كشته اند   
ايقظنا الله واياكم ونور محيانا ومحياكم ولا يجعلنا من الغافلين الضالين آمين آمين